fbpx

Iskolák és egyéb zárt terek

Egészségesek-e az iskolák?

Egészségesek-e az iskolák?

lavagna e scrivania insegnante con libri e mappamondo

A közösségi terek levegőminősége és iskolák egészsége a „vörös kód” jelenség. A gyermekek különösen érzékenyek a beltéri szennyező anyagokra. Számos szennyező anyag van jelen a meleg, párás közegekben, mely még jobban lehetővé teszi az atkák és gombák elterjedését a felgyülemlő porban. Ezek a szennyeződések hozzájárulhatnak a gyermekkori krónikus légzőszervi betegségek: asztma, allergiák kialakulásához és a betegségek gyakoriságának növekedéséhez.

A becslések szerint Európában a beltéri szennyezések felelősek az összes halálesetek 4,6%-áért és a károsodott állapotban leélt évek (DALY) 31%-ért a 0-4 éves gyermekek körében. Figyelembe véve a gyermekek fokozott érzékenységét a beltéri káros anyagokra, az iskolákban és otthonokban (melyek a legbiztonságosabbnak elkönyvelt környezetek), azaz a környezetükben, ahol a legtöbb idejüket töltik a levegőben megjelenő gyakran jelentős mennyiségű szennyezőanyagok súlyos egészségügyi kockázatokat jelenthetnek.

Az iskolai eredményekre gyakorolt negatív hatás

Az Európában már az 1990-es években elvégzett tanulmányok kimutatták, hogy a gyermekek és serdülők asztmája összekapcsolható az iskolai környezet számos tényezőjével, beleértve a páratartalmat, a VOC-okat, a formaldehidet, penészgombákat, baktériumokat és allergéneket. Az észak-európai és olaszországi iskolákban végzett közelmúltbeli tanulmányok kimutatták, hogy a nem optimális levegőminőség és mikroklimatikus feltételek szintén negatívan befolyásolhatják a tanulók iskolai munkáját.

Az iskolai eredményekre gyakorolt negatív hatás

Az Európában már az 1990-es években elvégzett tanulmányok kimutatták, hogy a gyermekek és serdülők asztmája összekapcsolható az iskolai környezet számos tényezőjével, beleértve a páratartalmat, a VOC-okat, a formaldehidet, penészgombákat, baktériumokat és allergéneket. Az észak-európai és olaszországi iskolákban végzett közelmúltbeli tanulmányok kimutatták, hogy a nem optimális levegőminőség és mikroklimatikus feltételek szintén negatívan befolyásolhatják a tanulók iskolai munkáját.

Megjegyzés

DALY = az egészségkárosodással korrigált életévek. Egy “DALY” egyenlő egy olyan életévnyi veszteséggel, amit teljes egészségben lehetett volna megélni.

A szennyezett környezetben töltött idő

Scuola e abitazione 90%
manine di bambini che disegnano

A beltéri szennyezés problémájának érzékeny pontjait az iskolák jelentik, valamint azon gyermekek és fiatalok, akik idejük nagy részét az iskola falain belül töltik. Minden helyiség különféle szennyező anyagoknak van kitéve, amelyek meggátolják az osztálytermek, irodák, laboratóriumok, könyvtárak, tornatermek, WC-k, előadótermek, étkezdék levegőjének egészségét. Ezekben az épületekben/ helyiségekben különféle és szennyező anyag források, valamint jellegzetes mikroklímák fordulhatnak elő.

Az ilyen környezetben potenciális VOC (illékony szerves vegyület) források lehetnek a következők: fűtési rendszer, a helyiségek tisztítására használt tisztítószerek, építőanyagok, fertőtlenítő szerek, festékek és oldószerek használata, valamint az emberek jelenléte: a felhasznált személyes higiéniai termékek, parfümök, dezodorok és hajlakkok. Ezekhez hozzáadódhat az oktatási anyagok, például filctollak, festékek, ragasztók és gumi termékek potenciális kibocsátása. Ezen szennyező anyagokon felül fontos szerepet játszanak a rájuk tapadó mikroporok és atkák, melyeket véglegesen ki kellene irtani az épületből.

 

További érdekességek: